04 November 2009

28uker







I dag er det onsdag 4. november, og du er 28 uker og 4 dager ut i svangerskapet. Det er 11 uker og 5 dager igjen til din termin, mandag 25. januar.

Fra 28 uker og 0 dager til 28 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm
Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes.

Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett.

Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.

Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.

TIL MOR

Sjumåneders-seremonier!

Ja, det grunn til å feire nå, for barnet ditt kan klare seg utenfor sin trygge hule. La det fylle deg med en god følelse av trygghet! I enkelte kulturer andre steder i verden, feires svangerskapets sjuende måned med spesielle seremonier for å feire det nye livet som vokser frem.

Ja, tenk nå har hu blitt så stor at hvis hu sko bli født nå, så e sjansene veldig store for at hu vil klare seg.Men me håpe jo selvfølgelig at hu vente t rundt termin.
Nå har ting blitt gjort her i huset.Me he rydda og vaska.Malt barnerommet, ryddet sykkelrommet og kjelleren, malt i kjelleren..d har nå blitt t gjesterom og hobbyrom. Har fått hengt opp og fått på plass ovner..herlig!Ja, der e ei lista med ting som ska ver gjort før desember, for i desember vil eg slappe av.
Eg kjenne at d e godt alt som e gjort!Papirene e levert t nav...og d va greit å få unna!
Ellers så vokse magen(og eg).Hu sparke og hikke:)D e fremdeles bre kos..vel udenom når hu trykke meg på blæra:(
Me glede oss veldig t hu komme,men akkurat nå vil me bare nyte tia som me har, bare me 2, for den får me jo aldri igjen...også prøve me å forberede oss på ke som komme...:)
Eg legge med litt bilder i dag også komme der vel snart et bilde eller to av meg og:) Me sko egentlig ta 3d bilde, men litlå ville isje flytta seg bort fra morkaka, selv om eg hoppa masse.Hu vett koss hu like å ligge!!!!:)
Nå i helga ska me t Rennesøy med gode venner, og d glede me oss masse t!!!
Bekkenet blir isje akkurat bedre, men eg har nogen ok dager:)e verr med søvnen, så eg får se kor lenge eg holde i full jobb...
Live e herlig!!!Glede meg t å bli mamma!!!!

1 comment:

BøeFjeldberg said...

Så kjekt med noen bilder:) Tenk at om et par måneder er jenta ute i vår verden og vi skal få bli kjent med et av guds nye barn. Herligt:)

Det e godt å høre at det er bra med dere. Dere e flinke, har jobba på. Glede meg til å komme og se alt som er gjort i huset og til å se dere igjen:) Blir kjekt.

Hilse masse til mannen:) gLAD I DERE BEGGE. sTOR KLEM FRA OSS I BERGEN