25 October 2009

27 uker

Fra 27 uker og 0 dager til 27 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm
Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.


Ja, nå e d altså bare 13 uker og en dag igjen t termin....ska sei tia går. Men ja, eg vett..de siste ukene går sent...spesielt hvis eg går øve tia...håpe eg isje gjør d..i hvertfall isje alt for lenge.
Hu sparke masse og snur seg rundt. På fredag som komme ska me få se hu igjen på ultralydens skjerm:)Så ska me få ta 3d bilder og få film med oss...glede oss t d!!
Utenom et vondt bekken, så e livet bra!!Stresse litt med skole og eksamen, men eg grine isje om eg stryke, så d går greit:)
Nå e helga over og ei ny uke er snart i gang..håpe den går fort!
Ønske alle ei god uke!

2 comments:

BøeFjeldberg said...

Tenk at det er så pass kort tid igejn, selv om sikkert du syns det går sent Du har vell sikkert god flott mage når vi kommer nå. Vittig, Det føles som et sekund for oss her Bergen som ikke er rundt deg og har fått følgt med på samme måte.

Tenk at dere skal bli mamma og pappa, det er litt rart, men herlig. Gleder meg til å se hvem denne jenta er.

Vi har bestilt biletter i dag, så vi kommer fredag 13 og blir til søndag. Håper det er ok?

Nå skal jeg få prøvd å ringt deg snart:) stor klem

Anonymous said...

ma sjekke:)