17 November 2009

30uker

I dag er det tirsdag 17. november, og du er 30 uker og 3 dager ut i svangerskapet. Det er 9 uker og 6 dager igjen til din termin, mandag 25. januar.

Fra 30 uker og 0 dager til 30 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm


OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

Nå tar d virkelig av med all sparkingå og masse bevegelser:)I dag har hu vært i bevegelse omtrent hele dagen..eg synes d e så koselig å kjenne sparka og bevegelsene!!!Og Jon Steinar ligge på magen og kjenne..d e så kos:)Me glede oss sånn t hu komme...me lure mer og mer på koss hu ser ud, også lure me på ke me ska kalle hu..vanskelig altså!
Tenk d e mindre enn 10 uker t termin...d e isje lenge,men eg he hørt at dei siste dagene går VELDIG seint.Så eg får smøre meg med tålmodighet!
Ellers i helga, så hadde me besøk fra Bergen.Miriam, Jan Erik og Øyvind va her. På lørdag va meg og Miriam ude å handla, så nå e barnerommet nesten klart..ska legge inn bilder når d e ferdig:)
Me va på Kirk Franklin konsert..va konge!!Ellers så he me kost oss og slappa av..va ei god helg.
I dag hadde eg eksamen i naturfag- skriftlig, og eg e ganske sikker på at eg stod. Nå gjenstår den muntlige delen(og de legges sammen) og matteeksamen, som eg stryke på uansett, så eg ska ta an t våren,men eg ska ver med Dina den 30.Eg he jo betalt, så eg kan jo ihvertfall dukke opp:)
Eg e sykemeldt 50%, så eg får bruke tia fornuftig å lese litt:)

No comments: