05 June 2007

Norge..ett kaldt land???!!!

Eg begynne å forstå mer og mer at folk synes at Norge e ett kaldt land.
I dag stod eg opp ca.5.30am, for så å hoppa på bussen 6.15am. Va veldig trøtt, men kjente at eg hadde lyst å sei god måren t han maen som stod og venta på bussen i samen med meg. Men så torde eg plutselig isje. Huska plutselig på opplevelser som eg he hatt før, da eg bare he prøvd å føre ein kselig liten samtale med ein fremmed.
Angre nå på at eg isje sa god måren...!!!
Itte ei kort stond kom bussen, og ke e d fysta eg ser når eg komme inn???Joda, de fleste sitter aleine...selvfølgelig...sånn e d ofte på kollektiv-trafikken her i Norge. Me vil helst sitta aleina, og hb at ingen sedde seg ved siden av ein.
Ofte da eg tog bussen heim fra Stavanger t Vaulen, så stod folk i bussen, selv om der va mange seter som va ledige....rart, isje sant!
Da eg kom t ruten stod eg i kø for å komma inn på neste buss, og ke skjer???Joda, folk snike..og isje diskre..neida, på dei frekkaste måter...og koffer isje???Der e jo ingen som seie noge uansett! Man snakke isje t folk ein isje kjenne, og sånn e d bare!!!Eller???
Eg kjente i dag, ite eg hadde gått av bussen i Stavanger, uden å spør ei dama om hu trengte hjelp..(man snakker jo isje t fremmede)at eg vil isje ver sånn!!!
Eg vil møda folk med ett smil, spør om dei trenge hjelp-hvos d ser sånn ud, føre ein samtale med ein fremmed...ja, møte folk!
Ke va d Jesus gjorde???Joda- Han hadde alltid god tid, møtte folk- til og med dei som ingen andre ville prata med, va kjærlig og omsorgsfull! Ja, folk la merke t Han:)

Eg e ein etterfølger av Jesus, og eg vil at d ska prega min kvardag!

Eg tror noge av grunnen t at eg legge så godt merke t disse tingå, e fordi at når eg budde i USA, så snakka ein med omtrent alle ein traff. Møje av d va jo øvefladisk...men innimellom gir Gud ein sjanser t å bare vitna, og då vil eg ver klar, klar t å griba sjansen!
Eg vil frykte og ære Gud...da trenge eg isje å frykte noge aent:)!!!


Sånn ellers i dag- he eg da våre i barnehagen på Vassøy.Sjøl om eg må opp supertidlig når eg jobbe der, så e d vel verdt d!Nogen av ungane spør itte meg når eg isje e der, og da e d kjekt å konne komma innimellom.
Va ganske trøtt og solten itte jobb, og siden mamma hadde foreslått at meg, hu og Rolf konne spisa middag, så ringte eg heim for å hørra ke ti d sko skje...men vett du ke eg fekk t svar???Nei, d ska eg sei d...hu sko t Danmark hu, så eg måtte bare klara meg sjøl...ja, ja, så då blei d big bite på Vågen:)
Så reiste eg heim og lekte med Jessie, før eg tog turen t Dina og Cathrin. Va på øde med nogen andre fra kirka, og avslutta kvellen med å se Criminals mind, og spelte litt kort:)

Nå e d tid for legging, så god natt:)

3 comments:

Maria said...

I går kveld satt meg, Ulf, Øyvind og Noah og hørte på ein diskusjon - der dei som sko hengast mest ut av de kalde og arrogante nordmennene, me sa aldri någe. Me tenkte vel at KANSKJE va der et snev av sannhed i det. Ikkje i alt, lang i fra, det gjekk te slutt så langt at Noah ikkje bare va flau av å ver fra USA, dei 3 va te slutt flaue øve av å ver menn, så me flytta oss, uten å laga någe bråk.

Men det e vel litt sånn, eg får ofta hørra det. At eg ikkje e ein typisk nordmann, fordi eg smile av å te, hjelpe folk å snakke te andre - å eg vett med meg sjøl, at det e sååå mye lettere her, enn heima. Rart e det, å ganske så teit.

Glad i deg forresten - å takk for oppmuntrende meldninger, de trengs av å te ;)

Dina said...

Hei Camilla. Eg og har ofte de same tankane. Tenke eg ska sei hei eller hjelpa folk så tenke eg for lenge før eg faktisk jørr d, så då blir d for seint. Mn nå vil eg og prøva å bli flinkare t d. La oss ver ett godt eksempel på nordmenn å jørr Norge varmt :-)

Camilla Kristiine said...

Fint at andre og vil gjør Norge varmt!