10 January 2010

38 uker

I dag er det søndag 10. januar, og du er 38 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 2 uker og 1 dag igjen til din termin, mandag 25. januar.

Fra 38 uker og 0 dager til 38 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 3200 g
CRL: 34 cm
Full lengde: 48 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.
Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.
Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.

Ja, tenk d..38 uker.nå e hu klar hvis hu vil komme.Hu vil isje bli regnet som prematur hvis hu komme nå. Eg sko egentlig ønske at hu bar ville komme ut, for eg synes d begynne å bli ganske så ubehagelig å ver gravid. Ryggen, bekkenet og beina verke. Magen klør, og hu presse sånn at eg og får vondt i magen. Eg e oppe ørten gonger om natta for å gå på do...ja, eg kjenne at eg e rett og slett klar for at hu kan komme ut:) Og d e selvfølgelig ije bare fordi eg e lei og synes d e ubehagelig...eg glede meg selvfølgelig sinnsykt masse t å få treffa hu:)
Og sjøl om eg synes d e ubehagelig å ver gravid akkurat nå, så kjenne eg at alt e verdt d!!D vokse et lite mirakel inne i magen min..ei nydelig litå prinsessa:) Og eg glede meg t å få holda hu, kyssa hu, trøsta hu..ja, gi hu alt hu trenge av omsorg og kjærlighet!!!
Jon Steinar synge og kose med magen:)Han glede seg t å bli pappa:) Me glede oss t å bli foreldre..sjøl om me grue oss og...vett me komme t å gjør mange ting som og isje e bra.Men d får me ta når d komme...ingen e jo perfekte.
Så får me bare ver flinke t å kommunisere...bli enige om ke me synes e viktig og ke me synes e mindre viktig...så satse me på at me blir goe foreldre:)
Me vett om mange ting som me ønske for Leah Marie..om koss me ønske å oppdra hu og sånne ting, også vett me og om nogen ting me isje vil gjør!!Så får me se koss d går:)Ein ting e ihvertfall sikkert...me ska gjør vårt aller beste!!!!




No comments: