07 September 2009

19 uker

Fra 19 uker og 0 dager til 19 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 250 g
CRL: 15 cm
Full lengde: 21,5 cm
Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 17 uker gammelt. Et fettlag begynner så smått å legges under huden. Det vil hjelpe barnet å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen. Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå.

Hos jenter dannes eggceller til den store gullmedaljen under svangerskapet, og er på ett tidspunkt i millionklassen. I motsetning til guttene, fødes jenter med alle kjønnsceller de noen gang vil ha. Innen fødselen vil antallet eggceller minke dramatisk.

Hos gutter dannes testiklene i bukhulen (det samme gjelder jentenes eggstokker), og vil først synke ned i pungen nærmere fødselen. Hos enkelte guttebarn skjer ikke dette før etter at de er født, men så å si alle guttebarn har testiklene i pungen innen ettårsdagen.

I følge babyverden e eg da 19 uker og nogen dager på vei,men hvis ein går ut i fra termindatso som e 25. jan, så e eg jo egentlig halvveis i svangerskapet nå..bare resten igjen:)
Eg kjenne at eg glede meg mer og mer...tenke eg ska bli mor og Jon Steinar ska bli far...me glede oss begge to,men e og veldig spente og nervøse..e vel sånn d ska ver.
Eg e stadig ute og ser på ting..vogn, pose, tepper, klær...ja, alt me må kjøpe inn. Som oftest så ende eg opp med nogen klær,men eg prøve å begrense meg:)
Ellers så har me jo fått ein del ting og eg he nogen som ska strikke litt klær:)
Uansett, så ska i hvertfall alt ver klar n¨r desember mnd begynne. Da ska ting være handlet inn og rommet klart.I desember vil eg slappe av!!!
Me tenke på navn..t nå har me et, så får me se:)
Ellers går livet sin vante gang. Jon Steinar he begynt på BI og e på skulen tre kvelder i ugå..heldigvis bare to etter jul. Eg jobbe, e med venner og slappe av..kjenne eg blir veldig fort trøtt.
D som e ekstra kos e at hu sparke hardere og hardere...eg glede meg t hu sparke så hardt at Jon Steinar og kan kjenne d:)
Vel, hvis nogen andre he barneting dei vil bli kvitt, eller lige å strikka, så gi beskjed:)
Natta:)

3 comments:

Anette said...

Eg har kjempelyst å strikka!! Den pingvin-greiå eller ke d va du snakkte om i sommar. Du har ikkje fått någen andre t å strikka an vel? Send meg oppskrift :)

Linda said...

Kjekt å lese på bloggen din Camilla! :)

Anonymous said...

grattis....åååå dette va koseligt


Torill